تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد

سوغات مشهد چيست؟

سوغات مشهد

زعفران، طلاي سرخ

ارزشمندترين سوغاتي مشهد «زعفران» است. اين محصول يكي از گرانبهاترين توليدات كشاورزي كشور است، كه خراسان بيشترين سهم را در توليد آن دارد. اين محصول در بخش هاي مركز و جنوب استان خراسان كشت ميشود. مشهد بعنوان مركز بسته بندي و صادرات اين محصول ، ارائه دهنده ي زعفران در مدل ها و قيمت هاي مختلف است.

«زعفران» گلي با گلبرگ هاي ارغواني و كلاله اي قرمز رنگ مي باشد ، كه كلاله ي خشك شده ي آن مورد استفاده قرار مي گيرد.

رنگ زيبا، رايحه ي سحرانگيز، مزه ي فوق العاده اي كه دارد، آن را مناسب استفاده براي چاشني و رنگ غذا كرده است و در صنايع مختلف رنگ سازي ، نساجي و صنايع چرم كاربرد دارد. همچنين داراي خواص دارويي است كه ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

درمان افسردگي(مهمترين)
كنترل كلسترول و چربي خون
شادي آور
تقويت حافظه
كاهش فشارخون
جوانسازي پوست
ضد سرطان بودن

زعفران مرغوب داراي رنگ قرمز تيره است و درصورت قرار گرفتن در آب ،ديررنگ خواهد بود.اشكال عرضه اين محصول بصورت درشت (پوشال)، ريز(سرگل)، دسته(داراي ريشه) مي باشد. كه محبوبترين آن پوشال است.

زرشك

در اكثر زعفران فروشي ها، زرشك هم بفروش مي رسد. زائران اين دو محصول را با هم خريداري مي كنند. زرشك از محصولات كشاورزي جنوب خراسان است، و مرغوبترين آن را ميتوان از مشهد مقدس تهيه كرد.

دو نوع رايج آن اناري و پفكي (براي مجالس) است. زرشك علاوه براينكه در طبخ غذاهاي اصيل ايراني استفاده مي شود، خواص درماني دارد كه ميتوانم به موارد زير اشاره كنم:

انطباق عروق
تسكين درد كيسه صفرا
افزايش اشتها
افزايش ايمني بدن در برابر بيماري هاي عفوني

يكي از اصيل ترين غذاهاي ايراني زرشك پلوست و محبوبيت زيادي دارد. زرشك و زعفران اصلي ترين مواد آن است و تركيبشان از نظر بنده طعم فوق العاده اي دارد.

فيروزه، جواهرگران بها

با شنيدن اسم فيروزه، ويترين هايي كه با انگشتر و زيورآلات ساخته شده و از اين سنگ گرانبها مزين شده اند را بياد مي آورم، كه نظر هر كسي را به خود جلب مي كند. آنچه در مورد فيروزه ميدانم اين است كه معروفترين معدن هاي فيروزه در استان خراسان واقع شده است، و شهر مقدس مشهد ، يكي از مراكز تراش فيروزه در دنياست. بطوريكه مقدار زيادي فيروزه براي تراش از ساير نقاط دنيا به مشهد فرستاده مي شود.

در بسياري از روايات و احاديث همراه داشتن انگشتر فيروزه به خصوص براي آقايان توصيه شده است.

در دوران كوروش و داريوش بعنوان هديه به ديگر سلاطين داده مي شد. اروپاييان از آن به عنوان هديه اي فراموش نشدني ياد كرده اند. پيشنهاد ميدهم براي اقوام و خويشاوندان خود به عنوان يك سوغاتي به يادگار ببريد.

مهمترين خواص درماني اين سنگ عبارتند از:

تقويت چشم
درمان بيماري هاي تنفسي
درمان بيماري هاي روحي

يكي از مهمترين كاربرد هاي فيروزه كه زياد شنيده ام دفع چشم زخم و حفاظت در برابر نيروهاي منفي است. سنگ فيروزه مظهر عشق، دوستي، خوش يمني ، آرامش است. افزايش اعتماد به نفس نيز يكي ديگر از خواص سنگ فيروزه مي باشد .

نيشابور معدن مرغوبترين سنگ هاي فيروزه است، كه رنگ آبي سير و سختي بالايي دارد. رنگ پريدگي و وجودناخالصي و افزايش رنگ سبز كيفيت پايين آن را نشان ميدهد. تراش هاي فيروزه معمولا به صورت كبوچان ، دانه تسبيحي و فانتزي است.

خشكبار

در ميان مغازه هاي متنوع، فروشگاه هاي وسوسه برانگيزي به چشم ميخورند، كه ظرف هايي پر از برگه هاي مختلف، آلوچه ، ميوه هاي خشك ، نخود و كشمش، گردو، پسته و…. در معرض ديد گذاشته اند و كمتر كسي ميتواند بي تفاوت از كنار آن ها عبور كند. آجيل و خشكبار در فرهنگ مردم ايران مخصوصا مشهد جايگاه ويژه اي دارد، و به دليل مغذي بودن و پروتئيني كه دارد، براي همه سنين توصيه ميشود.

محصولات عرضه شده شامل نخود و كشمش، بادام ، فندق و پسته، انواع تخمه، بادام هندي و زميني، انجير خشك، برگه هلو، برگه زرد آلو ،عناب ، لواشك، آلوچه و انواع ميوه هاي خشك شده است. از نظر بنده محبوبترين اينها لواشك و برگه ي ميوه هاست.

نبات و نقل

نبات كريستال هاي زيبايي است كه از تبلور آب و شكر بدست مي آيد. نبات ها به دو شكل در دسترس هستند شاخه نبات براي تزيين سفره هفت سين و عقد ، نبات چوبي براي مصرف خوراكي . نبات بسيار مقوي و شادي آور است و در درمان دل درد موثر است.

نبات با طعم هاي زعفراني، دارچيني ، زيره ، ليمويي، گل محمدي، نعنايي، آويشن در مغازه هاي اطراف حرم به چشم ميخورد، و ميتوانيم بعنوان يك سوغاتي متبرك با خود ببريم.نقل فراورده ي ديگري از شكر است كه مصرف در كنار چايي خالي از لطف نيست و در طعم هاي گردويي، كاكائوي، نارگيلي، هل، گلاب، زعفراني ميتوان تهيه كرد.

مهر ، جانماز و تسبيح

فضاي معنوي و روحاني حرم مطهر، بر حال و هواي اكثر مغازه هاي اطراف تاثير گذاشته است، و ميتوانيم مهر ، جانماز و تسبيح در آنجا پيدا كنيم . بيشتر زائران حتما مهر، تسبيح و جانماز براي تبرك مي خرند.مهرها معمولا در شكل ها و سايزهاي مختلف ،در دسترس هستند.تسبيح كه جايگاه ويژه اي در تمام اديان دارد با جنس هاي مختلفي همچون شاه مقصود ، انواع عقيق، دلربا، فيروزه ، كهربا ارائه مي شود.جانماز و سجاده ها بيشتر از جنس ترمه و مخمل گلدوزي شده كاشان دوخته شده است و در قيمت هاي مختلف خريداري ميشوند.

جيلي بيلي

تا مدت ها اين نام برايم تعريف خاصي نداشت ، تا اينكه در مشهد شكلات هاي رنگي ديدم كه در اصل پاستيل هايي بود با رنگ و طعم هاي مختلف و در آنجا توليد مي شدند. اين مهره هاي رنگي بخاطر تنوع رنگ و طعم، جذابيت خاصي براي بچه ها و حتي بزرگتر ها دارند. از جيلي بيلي ميتوان بعنوان يك خوراكي مقوي و پروتئين دار استفاده كرد. اين شكلات به نظر من يكي از قشنگترين سوغاتي ها براي بچه هاست .تا جايي كه اطلاع دارم علاوه بر مصرف خوراكي ميتوانيم براي تزيين غذا و دسر استفاده كنيم.

عطريات

استفاده از عطر يكي از موارد توصيه شده در اسلام است ، در نتيجه زائران قبل از تشرف استفاده مي كنند. به همين دليل اكثر مغازه هاي اطراف حرم نمايشگاه عطريات مختلف با رايحه هاي گل مريم، بهارنارنج، گل يخ، گل سنجد، ياس سفيد و عطرهاي ميوه اي هستند. كه بهترين آنها عطر حرم، عطر گل محمد، عطر ياس هستند. فكر مي كنم عطر حرم و عطر ياس ، ميتواند يادآور حال و هواي حرم امام رضا (ع) باشد.


برچسب: ، تسبيح مشهد، سوغات مشهد مقدس، شكلات زنجبيلي مشهد، صنايع دستي مشهد، عطر مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۷:۵۴ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :